zondag, mei 14, 2006

Poes Poes Poes

En nog poes poes poes poes poes... zo’n tien stuks om precies te zijn. Yep we hebben het zitten. Onze poes heeft een nestje kittens. Ik vraag me nog steeds af waar ze vandaan komen.
Pas op. Ik ben geen idioot. Ik weet heus wel waar kleine katjes vandaan komen maar in dit geval is het een groot mysterie.

Ik probeer het even te schetsen: Onze katten komen niet buiten, ‘t is te zeggen: ze komen wel buiten maar niet in de vrije natuur, ze hebben namelijk een kattenren. Die kattenren laat ze toe te genieten van de buitenlucht zonder dat er iemand last van heeft. Er komt ook geen kat IN die ren. Nu komt het dus: Geen kat erin maar ook geen naar buiten. Van waar komen die kittens?
Nee, niet van de andere katten. De heren katers zijn allemaal geholpen. Als een van de poezen krols is en avances maakt bij onze heren katers dan kijken die met een gezicht alsof hun fiets net gestolen is. Alsof ze willen zeggen : “Doe geen moeite, ik kan u niet helpen.”

De vraag blijft dus hoe heeft ze het klaargespeeld? Doorheen de draad? Weinig waarschijnlijk, zo’n manoeuvres zouden iemand bij ons thuis opgevallen zijn. Het kan haast niet anders of mevrouw moet eens buitengeglipt zijn op een onbewaakt moment. Bij een kat hoort dat niet lang te duren heeft men mij verteld. In een wip is het gebakken. Het voorspel is niet van toepassing. Bij katten is het altijd een vluggertje. Het gezinsleven bij katten is ook onbestaande. Het is niet zoals bij de mensen : “van moeten”. Meneer heeft zijn job gedaan, mevrouw bekijkt het maar.

Wij zitten ermee : 3 kleine katjes. We hebben nog dik zes weken om een oplossing te zoeken. Met drie poesjes lukt het nog wel om een thuis te vinden... hoop ik. Voor het gemak hebben ze alledrie dezelfde naam : Minoe. Origineel niet?
Dus lezers kattenliefhebbers als u zich geroepen voelt om een kat te nemen (in huis) laat dan gerust een commentaartje achter. Let wel : we zijn kieskeurig. We geven ze niet zomaar aan de eerste de beste mee. U zal eerst een examen moeten afleggen. Dit examen zal bestaan uit enkele mondelinge psychologische vragen waaruit wij uw profiel kunnen opmaken zodoende wij met zekerheid zullen kunnen stellen dat de poes op een goed adres terecht komt.

Worden al op voorhand uitgesloten van deelname aan het examen:

  • Klakkemannen.
  • U gaat de kat Fifi als naam geven.
  • Mensen die wekelijks naar begrafenissen gaan om te oefenen voor hun eigen grote moment. Katten leven namelijk langer dan die tien jaar die u nog te gaan heeft.
  • Iedereen die niet binnen de seconde kan antwoorden op de vraag hoeveel poten een kat heeft
  • Mensen die Pythons houden als huisdier. Je weet immers nooit dat de kleine rakker als voedseldier gebruikt gaat worden.
  • Gezinnen met een vijver met goudvissen. Als er eens vis verdwijnt wordt sowieso de kat verdachte nummer één met als gevolg dat de kat naar het asiel kan.
  • Bijziende jagers. Deze personen zouden de kat gebruiken als jachthond maar zonder twijfel ook hun kat neerknallen omdat ze denken dat het een haas of konijn is. Kan dus niet vind ik.
  • Lieden met huisdieren die normaliter gezien op het kattenmenu staan. Zegge en schrijve : hamsters, muizen, cavia’s, kuikens, kanarie en ander klein vliegend prularia.
  • Mensen die zich geen kattenbakvulling kunnen of willen permitteren
  • Een ieder die denkt dat een kat zangzaad eet.
  • klakkemannen (of stonden die er al in?)

Deze lijst is niet definitief en kan nog aangevuld mocht er mij nog iets te binnen schieten.

Andere, niet tot de lijst behorende, mensen komen dus in aanmerking als ze maar van dieren houden en de poes goed zullen verzorgen.
Voor de goede orde. Ik heb niks tegen klakkemannen (zie vorige post) maar ik kan me niet voorstellen dat zo’n klakkeman met een poes op schoot zit te leuteren van vooraan in de bus naar een andere klakkeman achteraan in de bus eveneens voorzien van een schootstuk in de vorm van een kat.

Indien niet ernstig, gelieve u te onthouden van deelname aan het examen.

Met al onze eisen zal het echter niet simpel zijn om het geschikte baasje of bazinnetje te vinden voor onze drie Minoesjes.

Ik voel de bui al hangen...

Geen opmerkingen: