dinsdag, juni 06, 2006

Verkeren in de Europese Unie

Noot aan het begin van dit berichtje : Ik heb de leuke mail waarvan melding in één van de vorige berichten uitgetest en de dozen bleven toestromen. Allemaal lelijke modellen want iedereen stuurde natuurlijk zijn lelijkste gedrocht op. Dus de laatste paragraaf uit het kettingmailbericht mag u bij deze schrappen.

De Europese Unie is een feit. Nu ja je kan mits enige moeite van een unie spreken. Log als het hele santenkraam eigelijk is zie ik het nooit goed te komen.

Neem nu het verkeer. De regels zijn zowat overal hetzelfde maar als je het verkeer zo ziet evolueren in ‘La Bella Italia’ dan is dat meer uw leven wagen dan naar uw werk rijden. Terwijl wij hier een hospitalisatieverzekering in ons pakket van legale voordelen krijgen wanneer je aan het werk bent, krijgen ze ginds een gevarenpremie uitbetaald. Je moet al goed je best doen om al die ijskarren te ontwijken.

Dan is het hier in ons apenland eigelijk veel beter geregeld. De signalisatie langs ons dichte wegennet is van dien aard dat het niets aan het toeval overlaat. Op de autosnelweg mag je 120 kilometer per uur rijden. De vraag is kan je nog 120 km/u rijden? Op de radio duurt het verkeersoverzicht gemiddeld tweemaal zo lang als het nieuws én het weerbericht samen.
Wanneer ik al eens in het buitenland geraak dan ben ik steeds verbaasd over de verkeersborden.

Duitsland. In Duitsland mag je op de Autobahn zo snel rijden als je zelf wilt of zou willen. De meesten vinden het een zegen, ik vind het minder. Het is niet voor niks dat er op gezette afstanden langs de autobahn borden staan met de melding ‘Ausfahrt’. Ik vraag me nog steeds af of dat een stille wenk dan wel een waarschuwing is.

Nederland. Het verkeer in Nederland is moordend. Hoewel de overheid er alles aan doet om dat te voorkomen. In Nederland, of Holland, zoals wij dat dan zeggen zijn de chauffeurs allemaal slechtziende. Dat kan haast niet anders dan moordend zijn. Waarom maken ze de verkeersborden in Nederland anders zo groot dat je er haast niet naast kan kijken ? Een goed ziend chauffeur ziet al op 10 kilometer afstand dat hij in de verte zal moeten vertragen omdat een bord daar zegt dat je maar 50 mag doen al ginds in de verte. Nederlanders hebben allemaal een bluts in hun bumper. Ze zien pas dat er 'Stop' op het bord staat als ze al tegen dat paaltje staan.
In België hebben de verkeersborden zo’n vorm dat ze u vriendelijk attenderen dat de toegestane snelheid 70 km per uur is. In Holland zijn die verkeersborden veel agressiever. Ze schreeuwen je als het ware toe wat je moet doen: STOP ! 60 ! Het ergste zijn de autostrades: ‘Bij File Bus Op Pechstrook’. Als of dat veel zoden aan de aldaar zo talrijk aanwezige dijken zou brengen. Je mag met de bus dus op de pechstrook wanneer en een file staat. Na tweehonderd meter staat er dan een Dafje, hoogstwaarschijnlijk voorzien van caravan of campingkarretje, op de pechstrook en is de pret ook meteen afgelopen. Uitritten kan je ook al niet missen: ‘UIT’ is de duidelijke boodschap op een koe van een bord.

In Engeland en omstreken rijden ze dan weer links. Dat lijkt me griezelig wanneer je daar voor de eerste keer terechtkomt. Je zal maar even verstrooid zijn en daar fijn rechts gaan rijden en je dan druk maken in allemaal die spookrijders.
Ooit hoorde ik op de radio : "Mededeling op de E40 Brussel-Kust is een spookrijder gemeld richting kust. Gelieve op te letten en uiterst rechts te houden." Twee minuten later : "Op de E40 Brussel-Kust is de spookrijder verdwenen. Hij (al vermoed ik wel dat het een zij zal geweest zijn) heeft de snelweg verlaten." Wat dachten ze dan? Dat hij rechtsomkeer had gemaakt en over de middenberm was gesprongen met auto en al ?

Bij ons in België is het zo slecht nog niet. In de bebouwde kom mag je 50. Da’s een aannemelijk mooie snelheid als je tussen fietsers en voetgangers moet laveren. Aan de scholen mag je 30 maar dat is dan weer ronduit gevaarlijk. Je moet al een kei zijn wanneer je zonder naar de kilometerteller te kijken die snelheid kan aanhouden. Ik bedoel maar dat je meer naar de kilometerteller zit te staren dan naar de kleine koters die voor je neus de straat oversteken. Ongelukken zijn dan gauw gebeurt.
Brommertjes ofte bromfietsen zijn nog gevaarlijker. Deze worden meestal bestuurd door de jeugd van tegenwoordig. Ze rijden keurig op het fietspad met een scooter die 25 km per uur mag rijden maar dan aan 60 km per uur of meer. Jij als autobestuurder let goed op wanneer je rechts afslaat. Want je ziet zo’n bromding op je afkomen tegen 25 per uur maar ze zijn veel sneller aan de hoek dan je denkt. Ik spreek uit ervaring. Ik draaide rechtsaf, niks te zien, plots draaide er synchroon aan de rechterflank van mij auto een scooter mee af, terwijl de brompot die op dat scootertje zat zijn weg rechtdoor vervolgde. Zijn frigobox bleef steken tussen mijn ruitenwissers. Brom lag een beetje verder. Zonder veel erg weliswaar maar ‘t is wel schrikken wanneer je plots in plaats van een regiment regendruppels een kerel van vlees en bloed langs je voorruit ziet passeren. Een superboete was het resultaat.

Het verkeer is niet leuk. Je moet supergeconcentreerd zijn wil je ‘s avonds heelhuids terug thuis raken. Of je nu in ons Belgenland of elders door de Europese Unie reist, het is overal iets. Stop best ook niet langs de autostrade op een parking om de beentjes te strekken en een boswandeling te maken. De kans dat je daarvan zonder kleerscheuren of leuke pikante voorstellen vertrekt is niet bijster groot.

Ik heb soms medelijden met mensen die om den broode dagelijks in de verkeersheksenketel moeten rijden. Mijn medeleven is eveneens groot voor degenen die in Nederland die koeien van verkeersborden moeten plaatsen. Maar je mag ook niet vergeten dat er lokale verschillen zijn in de verkeersregels. Zo vind je in Limburg op rotondes een verkeersbord dat zegt : ”Einde rond punt” en je vind er ook slagbomen op de meest onmogelijke punten. Die dienen wanneer de hooooooooooond wordt uitgelaten en de straat moet oversteken. Dat kan wel effe duren aldaar.

U mag er vergif op nemen dat ik in sommige regio’s van de Europese Unie niet meer zal mogen komen. In Nederland omdat ik hun verkeersborden te groot vind, in Limburg omdat ik hun huisdieren bekritiseer en in Engeland ook al niet omdat ze mij daar, zodra ik wiel aan land zet, van de weg halen omdat ze er vanuit gaan dat ik rechts zal rijden. De toekomst van mijn persoonlijke mobiliteit ziet er niet te rooskleurig uit. Die van de andere autoterroristen ook niet want binnen dit een een paar jaar staan we gewoon allemaal stil in de file. We kunnen dan beter met de fiets of te voet naar het werk gaan (of met de trein - als ze niet staken). Verkeren in de Europese Unie zal in de toekomst niet meer zo simpel zijn.

Geen opmerkingen: