zondag, maart 26, 2006

Het huisdier

Bijna iedereen heeft wel een huisdier. Een hond, kat, konijn, cavia, fret, kanarievogel, papegaai, slang, rat, vogelspin, goudvis, hangbuikzwijn en ga zo maar door.
't Mag voor mijn part een olifant zijn. U doet maar.

De meeste van die dieren vragen niet veel aandacht. Een goudvis heeft alleen proper water nodig en op gepaste tijden enkele vlokken aangepast voedsel. Ik wil de eerste nog tegenkomen die vrolijk een blokje omgaat met een bokaal met inhoud.
Ook de kanarie laat u beter niet uit. De kans dat het beestje dan "arrivederci dude" denkt is niet denkbeeldig. De mogelijkheid dat Pietje terugkeert na zijn uitje is zo goed als onbestaande. Zo'n gele kanarie valt nu eenmaal op in een boom en Minoe de kat van de buren laat zo'n dessertje zeker niet aan haar neus voorbijgaan. Om diezelfde reden laat je ook beter Coco niet het vrije luchtruim kiezen al zal die wel van zich afbijten wanneer Minoe haar instinct de bovenhand haalt. Wie die strijd zal winnen is puur gokken maar gelijk wie het pleit wint zal niet ongeschonden uit de strijd terugkeren. Als je de poes van de buren ziet passeren met een oor minder en een stuk van d'r staart kwijt dan is Coco op stap geweest.
Als u niet happig bent op visite dan is een slang (zo groot mogelijk) of een vogelspin het ideale huisdier. Zolang het beestje in het terrarium verblijft is er meestal niks aan de hand. Wanneer je bezoeker zegt: "Schoon beest..zolang het achter glas zit." kan u daarop gevat, met enige naar paniek neigende verwondering, antwoorden in de trant van: "Shit waar is nummer twee naartoe?!" Wedden dat uw bezoek niet lang zal blijven?

Veel mensen hebben een kat. Sommige meerdere en nog anderen teveel katten. Poezen zijn slimme intelligente dieren die hun plan trekken. Ze komen hooguit eens langsdraven wanneer ze willen gestreeld worden. Voor de rest op tijd lekker eten en een properen kattenbak. Hun extraatjes vangen ze wel zelf. Pietje van de buren bijvoorbeeld.
Wie kent er nu niemand met een hond? Een van de grootste vervuilers van stoep, grasplein en parkpaden. Ik heb nog nooit in een vogelstront getrapt of een poezenvijg. Een hondedrol daarentegen. Mocht elke hondedrol die al aan mijn zolen heeft geplakt een briefje van 10 Euro zijn, ik was stinkend rijk. Nu enkel stinkend... Zo'n hond heeft de natuurlijke drang om zijn territorium af te bakenen. Geen paaltje of boompje is veilig. Nu honden zijn dom. Mocht ik een hond zijn ik pakte het anders aan. Stel je eens voor dat je elke dag je tuin moet rondlopen om je territorium af te bakenen. Da's toch vermoeiend en zoals je weet ben ik rap moe. Ik zou mijn territorium heel groot kunnen maken en toch niet te ver hoeven wandelen. Was ik een hond dan heette ik liefst Fifi. Fifi -ik dus- zou dan met baasje naar de parking van de plaatselijke supermarkt gaan en daar tegen elk voertuig mijn vlagje placeren. Stel je voor: al die voertuigen zullen later weer verder rijden. Kun je nagaan welk een territorium ik ga hebben? Kilometers! Vierkante kilometers groot om precies te zijn. Je zou deze gedachtengang kunnen doortrekken en naar Zaventem trekken en daar dan je gevoeg doen tegen een 747 of Airbus. Piepel: Ai woeld roel de wurld !!! Je zou in het najaar ook elke trekvogel kunnen vergasten op een reukmerk. Dat is dan weer te ver gezocht want vogels zitten in bomen en honden kunnen niet klimmen. Je kan altijd een joint venture aangaan met Minoe en afspreken dat zij de vogeltjes in goeie staat aflevert in ruil voor het één of ander waar zij dan weer happig op is. Ik zou dus inderdaad een slimme hond zijn.

Waar ik dan weer simpel van wordt, dierenvriend zijnde, zijn de mensen die hun dier achterlaten. Bij honden is het moeilijker geworden vanwege de chip die onderhuids word aangebracht. Dat is dus een goeie zaak.

Maar de plaatselijke vijvers en waterlopen ter stede zitten thans vol met waterschildpadden. U kent ze wel: die groene kleine lieve diertjes die rondzwemmen in een bakje op de vensterbank. Diezelfde groene kleintjes vind je ook soms terug in de kattenbak. Minoe haar fout of zal ik zeggen instincten. Die rakkertjes worden groot. Heel groot en dan word dat bakje te klein, veel te klein en dan moet dat beest eruit en liefst zo snel mogelijk. De plee is dan niet de oplossing aangezien je hem toch niet doorgespoeld krijgt wegens afvoer te smal. De plaatselijke vijver dan maar. De kans dat je vis vangt wanneer je gaat vissen is tegenwoordig veel kleiner dan de kans dat je zo'n schildpad aan de haak hebt. Die kerels hebben nu eenmaal geen natuurlijke vijanden. Wanneer een reiger de keus heeft uit een vis of een ding dat hij eerst nog moet uitpakken dan weet je het wel. De lokale snoek zwemt ook een blokje om wanneer zo'n schildpad komt aanzwemmen: één keer in gebeten en 14 dagen op dieet gesteld wegens tanden kwijt. Waar u als particulier niet in slaagt lukt wel in de vrije natuur: gezinsuitbreiding. Binnen de kortste keren heb je een ware plaag. Soep iemand?


De vraag is altijd wat doe je met een dier dat je om één of andere (drog)reden niet meer kan thuishouden. Het asiel is een oplossing. Ik zie mij daar al staan met Amedee de waterschildpad. Het beste wat u naar mijn bescheiden mening kan doen is u eerst eens afvragen wat er gaat gebeuren als het huisdier gaat groeien. Kan je het dan nog de baas, ga je nog plek hebben? Wanneer je een huisdier wil ga dan niet impulsief te werk maar slaap er een nachtje over alvorens de beslissing te nemen. Een dier is geen meubelstuk en heeft aandacht nodig, voedsel, kortom het dier heeft u nodig. Stel jezelf enkele vragen en kies al naargelang het antwoord het juiste dier.

1. Ik hou van wandelen : een hond
2. Ik hou van zwemmen : een vis of waterschildpad
3. Ik haat vogels en muizen : een kat
4. Ik hou van gezang : een kanarie
5. Apenootjes zijn lekker : een papegaai (of eigelijk niet want dan eet je zijn eten op)
6. Mijn echtgeno(o)t(e) spreekt niet meer tegen mij : een papegaai
7. Geen vliegen in huis : een spin
8. Geen spinnen in huis : een vlieg (sorry 't kwam gewoon in mij op)
9. Aan grasmaaien heb ik een hekel : een Konijn
10. Ik haat konijnen en grasmaaien : een cavia
11. Mijn buurmans moestuintje hangt mijn voeten uit : meerdere konijnen of cavia's
12. Mijn konijn of cavia hangt mijn voeten uit : een (wurg)slang
13. Ik hou van avontuur : een gifslang
14. I feel the need for speed : Een tijger (voor in je tank)
15. Hou je van een eitje bij 't ontbijt : een kip
16. Kippenboutjes zijn het van het : kippen die geen eieren meer (willen/kunnen)* leggen
()* Schrappen wat niet van toepassing is
17. Ik wil niet de lelijkste zijn bij ons thuis : een varken (hierbij wil ik mij bij deze ook meteen verontschuldigen bij de vzw 'Varkens thuis')
18. Mensen komen steeds langs om een hapje mee te eten, de profiteurs : Kakkerlakken.
19. Ik vergeet mijn knaagdieren eten te geven : een computermuis
20. Ik ben een fervent doe het zelver : een zwaluw (of andere trekvogel)
21. Ik trek er graag op uit in de natuur : een paard
22. Ik heb een boon voor een tuin met reliëf : een mol
23. Ik word graag gedomineerd : een vrouw
24. Ik kom graag tot rust : een aquarium met vissen
25. Ik kom graag tot diepe rust : een aquarium zonder vissen
26. Intelligentie is voor mij belangrijk bij een dier : een walvis
27. Ik kan mij niet voorstellen dat ik een walvis zou nemen : ik ook niet maar 't is een intelligent dier hoe dan ook
28. Ik hou van veel lichaamsbeweging : vlooien
29. Ik leef voor mijn werk : een ezel
30. Ik trek er graag op uit in de natuur maar heb hoogtevrees : een pony

Dit overzichtje zou u toch al een eind op weg moeten helpen in uw zoektocht naar een geschikte levensgezel. Ik wil hier wel benadrukken dat een huisdier op generlei wijze uw echtgeno(o)t(e) vervangt. Het kan niet de bedoeling zijn dat u een huisdier neemt ter vervanging van een reeds aanwezige levensgezel. Deze blog is trouwens ook niet verantwoordelijk voor echtelijke twisten die zouden ontstaan wanneer u thuiskomt met een huisdier waarvan uw partner prompt de gordijnen in klimt, een zenuwtoeval krijgt of meteen de valiezen pakt. Dit is uiteraard volledig uw eigen verantwoordelijkheid. Heeft de aanschaf van een huisdier uw leven aangenamer gemaakt dan hoor ik dat graag. Indien dit huisdier uw gezondheid ondermijnd dan blijf ik liever in het ongewisse. Een goed gekozen huisdier maakt het leven niet simpeler maar wel leuker.

Geen opmerkingen: