dinsdag, maart 07, 2006

Multimedia in Vaticaanstad

En wat lezen wij vandaag : De Paus heeft een iPod Nano om de Podcasts van Radio Vaticaan te beluisteren. Er staat ook nog wat klassieke muziek op. Heeft Zijne Heiligheid die gedownload via Kazaa of netjes aangekocht met een accountje in de iTunes Music Store ?
Het blijft gissen natuurlijk want de details kom je nooit te horen.

De Kerk doet tegenwoordig goed mee met de moderne tijd. Condooms mogen niet maar herinner je je nog de beelden waarop Paus Johannes Paulus zaliger zijn eerste email verstuurde? De kardinaal die hem bijstond had alles netjes geregeld. De interne IT diensten hadden de mail al geschreven, de paus hoefde enkel te klikken op “Verzend”. Voor alle zekerheid hadden ze het muispijltje al geplaatst op dat knopje.
Ik vroeg mij af waar stuurt die mens dat nu naartoe? Naar de hemel? “Baas, binnen anderhalf jaar kom ik eens af” ?
De aandachtige kijker had al snel door dat er iets niet klopte. Hij drukte op het knopje, iedereen begon te applaudisseren. De paus boog naar de kardinaal en met mijn summiere kennis van het liplezen kon ik opmaken dat de brave man zei : “Qué ? Mail Could not be delivered, recepient unknown.”

Ik ben er bijna zeker van dat op die bewuste laptop Windows was geïnstalleerd. Linux kon absoluut niet omdat dit gebruik maakt van Deamons die op de achtergrond draaien. U weet het, de Kerk en demonen, ‘t zijn nooit goeie vriendjes geweest.
Nee Windows XP. Het kan bijna niet anders want de P en de X zijn een gekend Kerkelijk symbool. (zie afbeelding 1).
Binnenkort livestreams van de Eucharistieviering op de website van het vaticaan. Urbi et Orbi, live op het net of als podcast. Wanneer u deze pauselijke zegen gemist hebt kan u het bewuste filmpje downloaden en op een later tijdstip, wanneer je de zegen echt nodig zou hebben, opnieuw bekijken.
De multimediatisering van het Vaticaan gaat maar door. Binnenkort kan je biechten via SMS op het nummer 3839 (1 Euro / sms). U krijgt dan automatisch de absolutie toegezonden : “Twee vaderonskes en tien weesgegroetjes” (alweer 1 euro / sms).

De paus on line. Stel je voor dat hij een virusje binnenhaalt op zijn PC. Binnen de tien minuten is heel het Vaticaan besmet, mensen incluis. De vorige paus had het ook vlaggen: hij ging on line, verstuurde één mailtje en die mens is nooit meer gezond geweest. Hij ging zienderogen achteruit. Tjah, vooruit ging hij al lang niet meer. Het was wel een zeer mobiele paus. Rollende platformen, pausmobiel,... allemaal computergestuurd. Druk F1 om naar het toilet te gaan, F2 om voor het raam te verschijnen. Control-Alt-Delete om te gaan slapen. Op het allerlaatste las de paus ook niet meer uit het evangelie. Hij sprak in ASCII Code. Geen mens die het begreep, behalve zijn PC met spraaktechnologie. Terwijl de massa dacht dat hij de zegen aan het geven was gaf hij in feite zijn PC de opdracht om te surfen naar de website van de zusters van liefde. Op die site stond dan de Zuster van de week. Daar konden ze wel van genieten in het Vaticaan.

De paus zal wel serieus wat verloopstekkertjes moeten hebben om op al zijn reizen zijn laptop te kunnen opladen. “Zimbabwe, daar ga ik nog niet heen, ik heb nog geen passend adaptortje.”
Ik vraag me tevens af hoe de paus zal reageren als zijn peeceetje vastloopt . Het zal hopelijk niet zijn zoals ik reageer als dat gebeurt. “Hey Kardinaal Promiscueus ! Mijn systeem is vastgelopen. Ik heb u niet voor niets hoofd IT gemaakt, loser !” Laatst kwam zuster Aspazie de pauselijke vertrekken kuisen. De paus was net aan ‘t surfen op de lokale site van Kerk en Leven maar zuster Aspazie liet zich niet zomaar wegsturen. Zij trok de PC van zijne heiligheid uit het stopcontact waarna de paus in zijn wiek geschoten was en zuster Aspazie in niet mis te verstane woorden duidelijk maakte dat ze net geteld 5 seconden had om op te krassen en een andere job te kiezen. Onze arme zuster was zo, zonder het zelf te beseffen, de eerste die in de ban van de kerk werd geslagen omwille van het multimediagebeuren van de paus.

Met de komst van de multimedia en het gebruik van computers hebben ze nu ook een helpdesk in het Vaticaan. Wanneer de baas belt moet er meteen gereageerd worden.

ring ring ring...

- Helpdesk vaticaan, u spreekt met Pater Paranoia.
= Ja, ‘t is hier Benedictus. Zeg Para kan je eens komen kijken naar de muis van mijn secretaresse, ze doet het niet meer?
- Wat precies is het probleem uwe heiligheid.
= De muis van mijn secretaresse is nat geworden hierdoor is ze uitgevallen.
- De Secretaressen uwe heiligheid?
= Neen , haar muis kieken !
- Heeft u gecontroleerd of het kabeltje goed is gecopuleerd aan de PC?
= Uiteraard heb ik haar kabeltje goed gecontroleerd en zelfs al eens opnieuw gecopuleerd.
- Zal ik een vervangmuis langsbrengen?
= Hebt u dan een betere oplossing?
- U kan haar muis ook laten drogen uwe heiligheid.
= Da’s geen goed idee dat duurt een eeuwigheid. Brengt u maar snel een verse muis.
- Welk kleur van muis had u gewillen? Bruin, grijs of wit?
= Neemt maar een maagdelijk witte muis.
- U mag mij verwachten uwe heiligheid.
= Oh ja en nog iets : breng de cd-rom Nederlands in 24 uur ook eens mee om te installeren, ik heb weer bloemen gekregen uit Holland.

Geen opmerkingen: