dinsdag, februari 07, 2006

Allez daar gaan we weer...

Vandaag weer enkele simpele momenten beleefd.

Het begon al deze morgen.
Ik stap van de bus naar het werk en wandel van de halte richting infrastructuur van mijn broodheer.
Mocht het u verbazen: het was al fluitend.
Plots hoor ik links achter een zenuwachtig getoeter en naast mij doemt zo'n dikke BMW op.
bzzzzzz..raampje naar beneden... en een man van middelbare leeftijd buigt zich een beetje voorover en kijkt mij aan alsof hij you-know-what geroken heeft.
"Hei!... 't crematorium waar is da?"
Vriendelijk als ik ben leg ik 'm uit om steeds rechtdoor te rijden tot aan de volgende verkeerslichten en daar links af te slaan.
"OK" en vroem weg stuift de vriendelijke boer.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat het in feite de eerste straat rechts was op zo'n 20 meter van waar ik stond. Had hij maar een beetje vriendelijker moeten zijn.
Even kwam in mij op de man de raad te geven uit te stappen, op het kruispunt te gaan staan en onder de eerste de beste vrachtwagen te springen. Op die manier zou hij vanzelf ter bestemming raken.

Klant is koning, keizer of voor mijn part admiraal maar Popla (wc-papier) gebruiken ze allemaal. OK, ik wil u wel helpen, ik zal mijn best doen om uw probleem uit de wereld te helpen maar behandel mij dan niet als iemand uit de tijd van "De negerhut van oom Tom". Slavernij is al lang afgeschaft in ons apenlandje.
Nu eerlijk gezegd laat het mij koud hoe mensen mij aanspreken. Ze mogen nog zo grof, bruut of boers doen en eisen dat ik voor hen in de houding spring. Ze zijn vast niet meer (maar ook niet minder) dan mij. Op het eind van de trip moeten ze tenslotte toch zelf hun gat afkuisen.

De "done's en not-done's" van de Helpdesk
Als mensen de helpdesk contacteren dan hebben ze een probleem. Ik heb nog nooit een telefoon of mail gehad van iemand die de helpdesk contacteert om eens over het weer, de politiek of het voetbal te keuvelen.
De kunst is om uit de waterval van woorden de essentie, het probleem dus, te filteren. Om de wachttijden aanzienlijk in te korten is het misschien interessant om met het volgende rekening te houden:
- Omschrijf duidelijk en rustig uw probleem en blijf to the point : Op die manier kan een helpdesk(st)er u gericht helpen met het oplossen van uw probleem en is het ook van de eerste keer duidelijk wat er schort.
- De helpdesker heeft meestal een degelijke opleiding genoten en weet ook (meestal) waarover hij het heeft: Het heeft dus verder geen zin om tijdens de probleemomschrijving een snelcursus te doceren aan de helpdesk(st)er. Er zijn van die mensen die het nodig vinden om, nadat ze hun probleem hebben uitgelegd, zelf met de oplossing te komen aandraven en dan nog in details deze oplossing aan de helpdesk(st)er uit te leggen. Als u het al weet...waarom belt u dan?
- Het tegenovergesteld is echter ook waar: De helpdesk(st)er is geen onderwijzer(es). Het heeft dus weinig zin om bij elke stap die iemand van een helpdesk u doorgeeft te benadrukken dat u er eigelijk niks van kent. Een goeie helpdesk(st)er leid u zonder omwegen en op een begrijpelijke manier naar de oplossing van uw probleem. Heeft u iets niet goed begrepen, vraag het dan gerust opnieuw...maar niet teveel opnieuw...
- De helpdesk(st)er is geen sociaal assitent(e): Als u psychische of andere, niet aan de helpdesk gerelateerde, problemen heeft dient u de desbetreffende dienst te contacteren. De helpdesk is geen portaalsite. Ook zijn wij geen tewerkstellingsbureau, dus bellen met de vraag of "er geen jobke vrij is" is dus totaal overbodig.
- Regels zijn regels: Een helpdesk staat niet boven de wetten en regels die opgelegd zijn door de bevoegde organisaties en instellingen. U kan dus niet verwachten dat een organisatie die wereldwijd bevoegd is voor een bepaald iets en daarvoor de regels heeft opgesteld, speciaal voor u een bocht van 180° zal maken.
- Voordat u belt, zorg dan dat u de juiste helpdesk belt: Als u hulp wenst bij iets waar de helpdesk niets van afweet of gewoon niet bevoegd is of geschikt om u verder te helpen, verliest u kostbare tijd en verliest de helpdesk ook tijd. Da's dus dubbel verlies. U gaat toch ook niet bij de slager om een gesneden brood?
- Rustig en kalm blijven is een goeie manier om snel geholpen te worden. Het kost ongeloofelijk veel moeite om eerst iemand te kalmeren om dan tot de essentie te komen. De helpdeskmedewerk(st)er is ook maar een mens en doet zijn/haar uiterste best om u zo goed mogelijk te hepen. Niets zo gevaarlijk als een gestresseerde helpdesk(st)er. Er zijn al voor minder gezinsdrama's gebeurd.
- Refereer niet naar een collega van de helpdesk(st)er, die u eerder aan de lijn had, met de termen: Trut, mutten, ezel, kalf, troeten, seut,...enz... De helpdesk(st)er die u nu aan de lijn heeft kent zijn/haar collega's enkel bij hun naam en niet met de troetelnaam die u ter plaatse verzint. Als deze collega u volgens u niet correct heeft verdergeholpen wil dat niet zeggen dat het probleem niet kan of zal opgelost worden. Iedereen maakt fouten.

Bovenstaande tips zijn enkel ter verduidelijking van hoe een helpdesk hoort te werken.

Euh nee eigelijk is dit gewoon om het mezelf makkelijk te maken en te voorkomen dat ik simpel word.

Geen opmerkingen: