vrijdag, februari 24, 2006

't Is weer zover

Februari en de volksgekte steekt weer de kop op.
Ja het is Carnaval !
Het is dus groot feest, sleep de vaten bier maar aan en drink u lazarus.
Aan de cynische ondertoon zal u wel merken dat het niet aan mij besteed is. Ik vind het hypocriet gedoe. Jawel, met carnaval mag alles. Laat u eens goed vastpakken en onder de confetti bedelven, uw pint bier ligt vol papierafval maar 'what the heck', 't is carnaval.
Doe hetzelfde een week later en ze slaan u in het ziekenhuis. Maar op carnaval mag het. Ik houd er niet van door wildvreemden aangesproken te worden in de aard van: "Hey wete gij wie da ik ben?" "Hoe kan ik dat weten onnozelaar, ge zit in een apenkostuum en ge hebt een masker op!" Nee nee nee, ik kan er niet tegen. Deze collectieve gekdoenerij is niet aan mij besteed, het hoeft niet zo voor mij.
Zo'n carnavalweekend begint meestal wel leuk met een mooie carnavalstoet. Gevuld met groepen mooi verklede mensen die al maanden werkten aan hun mooie praalwagens. Tot daar kan ik volgen. Eens de stoet voorbij is en de carnavalparade zich verplaatst naar de lokale cafés word het evenement plots minder aantrekkelijk. Ze draaien gekke muziek waarop iedereen uit de bol gaat, hoe later op de nacht, hoe meer ze uit de bol gaan. Wat zijn we plots met z'n allen dikke vrienden. U danst in het rond met mijn lief? Geen probleem, have fun. Doe hetzelfde een week later en ze slaan u in het ziekenhuis. De kans zit er dan ook dik in dat de (jonge)dame in kwestie ook in de ambulance terechtkomt omdat meneer het niet kan hebben dat zijn madam met andere mannen danst.
Loopt er een gek rond die het leuk vind om je drankje met confetti aan te vullen. No Problem ! Het is carnaval, doe dit een week later en... u kan wel raden wat er volgt.
Tijdens het carnavalweekend zie je de raarste creaturen passeren. Mannen verkleed als sloerie, vrouwen verkleed als sloerie, kinderen verkleed als poes of hond of spook (brrrr). Doe hetzelfde een week later en je word opgepakt en opgesloten in de cel. Maar nu: 't is carnaval en dan mag het.
Je moet al heel goed je best doen om eens origineel voor de dag te komen : Ik heb nog nooit iemand gezien verkleed als het Atomium, De Eifeltoren of een Blokkendoos. Nee het moet plezant zijn en liefst een beetje aanstootgevend want nu is 't de moment, 't is carnaval.
Ik heb in een ver verleden een leuke meid leren kennen op vastenavond. Wist ik veel dat ze zo dronken was dat ze mij de dag erna al was vergeten. Ik had het moeten beseffen : ze zwijmelde zowat met iedereen de danszaal door. Maar ja toen mocht het nog het was tenslotte carnaval. De week erna deed ze hetzelfde en wat dacht je? Ondergetekende zijn hormonen draaiden door, mijn 'stoer-zijn' niveau steeg : "Het was toch geen carnaval" Ik heb dat toen even goed duidelijk gemaakt aan de danspartners van mijn vriendinneke (die dus eigelijk niet eens meer wist dat ze mijn vriendinneke was) en ja hoor er zijn er een paar in het ziekenhuis geslagen. Een paar is een beetje overdreven maar toch zeker ééntje : ikzelf...
Het is dus gewoon niet fair : als het carnaval is mag alles en de week erna niet meer. Wijs je de medemensen op dit feit en ze worden agressief en er komen gegarandeerd brokken van. De wraakgevoelens die ik er aan overhield zijn van dien aard dat ik momenteel carnaval een hypocriete bedoening vind : We zijn dit weekend allemaal dikke vriendjes maar vanaf maandag kan je mij beter niet scheef aankijken want dan sla ik je het ziekenhuis in.
Je ooit al afgevraagd wat al die malloten doen in hun dagelijks leven? Stel je voor dat je de inspecteur van politie daar als vrouw ziet rondhuppelen en diezelfde inspecteur van politie je een paar dagen later een boete geeft. Het valt moeilijk in te beelden maar 't is wel realiteit. Ik zou me afvragen of hij zijn string nog steeds achterstevoren aan heeft en daardoor zo geagiteerd is dat ik nu net een boete moet krijgen. Ik ! degene waarmee hij (toen een zij) nog een fun slowke heeft geplaceerd twee-drie dagen eerder tussen alle ender gekken.
't Is een rare bedoening dat carnavalgedoe en ik vind er maar niks aan. Maar, simpele ziel zijnde, zie je mij dit niet verkondingen in Aalst want dan slaan ze me in het ziekenhuis en dat zal dan niet de week erna zijn.


NB: Aan allen die carnaval gaan vieren : Have fun. Aan allen die geen carnaval vieren : Have fun. Aan allen die mij omwille van bovenstaande uitaltingen gelijk het ziekenhuis willen inslaan. Mijn adres is gekend op 1207.

Geen opmerkingen: