zondag, februari 19, 2006

Over poppemiekes en zeep

Wijnboeren, oliebaronnen, elektriciens of gewoon een verzameling Barbie's en Ken's. Ze worden gelijk zot bekeken door de menigte televisieadepten. Deze zeepseries, of zeeps zoals ze in het Nederlands heten, lopen ofwel in de namiddag als een werkmensch aan de slag is oftewel 's avonds in Primetime (als nog niemand thuis is).

Gelukkig maar. Ontsnap ik alvast aan die troep.


Het begon allemaal in de jaren 80 toen de moeder van alle soaps op de Vlaamse kijker werd losgelaten : Dallas. Die gasten waren stinkend rijk, ze wisten niet welke vrouw eerst pakken maar zopen zich zowat te pletter. Dat enkele tv seizoenen achter elkaar. De vrouwen die zo'n rijke rakker aan de haak hadden geslagen deden vrolijk mee wat dan weer leidde tot menig gestrande relatie. De televisieadepten vonden het intressant want zoiets is uit het leven gegrepen. Alsof er naast uw deur zo'n ranch stond waar de Mercedessen, BMW's en Porches langs deuren en ramen (en garagepoorten) worden buitengesmeten. De aandachtige, opmerkzame kijker zal zich soms wel eens afgevraagd hebben of die gasten eigelijk ooit naar de WC gaan. Ooit al een film gezien waarin de acteur in kwestie plots zegt tijdens een wilde achtervolging "Sorry maat, zet de car even aan de side want 'k moet kakken" ? Ikke niet.
Het enige irritante aan zeepseries is dat mensen erover praten alsof ze er dagelijks in meedraaien. "Ja zeg den JR dien heeft daar weer een goei streek uitgehaald". "Pammela da schaap, ik heb er compasse mee". De drang om dan te zeggen: "Piepel, dit is stomme TV" is nadrukkelijk aanwezig bij mij.
Dallas was een succes dus dacht men in de Verenigde staten van de USA dat ze dat nog eens konden en dus kwam "Dynasty" met "den Blake" en "Alexis". De reeks was zowat de revival van Joan Collins. Ze mocht de tang het serpent spelen. In tegenstelling tot Dallas waren de Dynasty's Californische wijnboeren.
Als ik mijn omgeving toen bezig hoorde over hoe een vuile teef die Alexis was en dat ze vieze streken uithaalde dan dacht ik "lieve Joan, blijf waar je bent, kom niet naar hier". Als je de uitlatingen hoorde dan vreesde je echt voor dat arme wicht haar leven. Nu ja arme wicht is wel een serieus understatement. Die acteurs verdienen miljoenen om mee te draaien in de zeepfabriek. Ik vroeg me altijd af wanneer JR en Alexis elkaar eens zouden tegenkomen in een of andere jetset club. Maar dat kon dan weer niet want ze werkten voor een verschillend TV-huis. JR werd ooit eens afgeschoten en enkele afleveringen nadien was 'm weer springlevend. De goegemeente snapte er de ballen van. Het was HET gespreksonderwerp van de week, wat zeg ik? van de maand.
Moeke lief is fan van De Bold en the beautifull. Da's die zeepreeks die nergens over gaat maar waar de madammen echte Barbies zijn en de mannen echte janetten, ow sorry, echte Kens. Het moet daar een geweldig warme studio zijn want de beelden zijn altijd zo wazig. Ofwel is er iets mis met moeke's teeveetoestel. Alhoewel als papa naar het voetbal kijkt is het beeld gestoken scherp. Je ziet als het ware elk grassprietje op het veld. Nu die reeks, den Dikke en de Schone dus, gaat nergens over en dit al 458 afleveringen. Het enige wat die doen is vandaag met die in bed duiken en morgen met een ander. De onenigheden die daaruit voortspruiten zijn dan weer voer voor de volgende aflevering. De reeks schrijft zichzelve als het ware. Ik vrees dat het jammergenoeg nooit zal ophouden. Zolang er ouden van dagen zijn en rusthuizen zal de Dikke en de Schone niet veraf zijn.

Nu dat we zowat de Verenigde staten van de USA bekeken hebben stappen we naar Down Under : Home and Away. Thuis en Weg. De titel alleen al brengt mij in verwarring. Zo'n verwarring dat ik niet riskeer om ernaar te kijken. Neighbours, everybody needs good neighbours. Al 5000 afleveringen de ene burenruzie na de andere. Op tien jaar tijd is de hele straat trouwens verhuisd. Als je twee maanden niet kijkt dan heb je gelijk het idee dat ze een sequel gemaakt hebben, allemaal andere poppemiekes en ken's. Er hangt een vloek over hun straat want ze bakkeleien daar wat af...zegt mijn moeke.

Vlaanderen mocht niet achterblijven... Geen wijnboeren, want dat hebben we hier niet echt en ook Vlaamse oliebaronnen zijn ongeloofwaardig, dus Elektriekers ofwel Van Den Bossche Electronics. Ik ben afgehaakt toen Guido op Marie Rose haar bakkes begon te kloppen en Pastoor Walter Bisschop werd (van een blitscarrière gesproken). De Bomma en den bompa houden de familie nog wat te samen en Peter onderging na zijn drugsavonturen een serieuze plastische chirurgie. Hij was compleet veranderd. Dit laatste was trouwens de aanleiding voor de spin off : De Welnesskliniek van Jeeeeef Hoeybeeergsss. Ik kon niet meer volgen...
Het komt er op neer dat ze in Vlaanderen even goed kunnen dan in de USA of down under. We zijn hier niet simpel hé! Even grote rotzooi maken, maar aan kijkers geen gebrek.

Maar 't zijn allemaal poppemiekes en poppemannekes die er in meespelen. Ik heb in die series nog nooit een grote lelijkaard zien opduiken, of 't moet een clochaar geweest zijn, die daar effe den big boss speelde of omgekeerd: de succesrijke manager van het bedrijf die een vrouw had die niet om aan te zien was. Dat is not done in zeepland. Met andere woorden: de kans dat ik ooit opduik in zo'n reeks is nul, zero noppes.

Welke zeep gebruiken ze eigelijk? Sunlight, Avon, Dove, Nivea, ... of van die Carbolzeep van tijdens de oorlog. Volgens mijn grootmoeder zaliger moet het zoiets geweest zijn afgaande op de wazige beelden van de Dikke en de Schone. De zeep is in elk geval goed tegen de pukkels want dat zie je ook nooit in zo'n reeks. De Pammela's, Alexissen en Guido's van de zeepseriewereld zijn allemaal gelukzakken : Nooit een gezien die naar de WC moest of naar de de keuring met hun dikke vette auto. En wij maar geloven dat dat allemaal echt is.
Ik heb het getest : Ik ging ook niet meer naar de keuring met mijn auto. Tot de eerste controle van de politie... Ik kreeg de rekening gepresenteerd bij de Juge, maar in tegenstelling tot de zeepreeks people, kon ik mij geen batterij lawyers permiteren en kwam ik er niet zo goedkoop vanaf.
Het is dus allemaal nep ! Volksverlakkerij ! Goedkoop entertainment ! De realiteit staat er mijlenver vanaf.

Maar zo'n poppemieke mogen ze hier altijd aan mijn deur afzetten, ze zal het wel met wat minder moeten doen maar ik maak dat wel op een andere manier goed. Poppemie heeft best ook een auto dan moet ik niet meer te voet gaan en zolang dat mijn Puppe weet dat ze elk jaar naar de schouwing moet is 't ook al O.K. Zolang ze maar niet over mij beginnen roddelen want anders zap ik naar een ander kanaal. Zeker weten.

Geen opmerkingen: