vrijdag, januari 20, 2006

Het was weer van dat...

Yep...de dag was nog geen twee minuten bezig of het was al prijs. De foutboodschappen vlogen ons alweer om de oren. Waarom sommige mensen geen ander hobby zoeken dan "Tinternet" of"Mijne Google" is mij een raadsel, eentje dat ik ooit hoop op te lossen maar voorlopig ben ik er alvast nog niet uit. Eens rondvragen bij de collega's kan misschien helpen.

Sommigen weten echter het verschil niet tussen hun dagelijkse leven en hun "GSM-leven". Mails als "hb prblm mt intrnt, kn saait nt breikn" wakkert bij mij de drang aan om insgelijks te antwoorden : "gn id wt r aan d hnd s, prbr ns om uw comp te rbtn" ofzoiets in die aard. Maar professioneel als we zijn houden we onze communicatie liever duidelijk al was het maar om later niet voor een raadsel te staan als we zo'n mail terug op moeten snorren.
Mails die niets aan duidelijkheid over laten zijn echter mails in de "caps-lock"-stijl:
IK HEB EEN PROBLEEM EN IK WEET NIET WAT HET IS, GELIEVE ER IETS AAN TE DOEN !!!!!!!!!!!!!!
en dan mag je nog van geluk spreken dat er leestekens instaan.
Als je dan zo'n mail tegenkomt in je lijst met de welluidende titel "RE:" dan houd je je hart zeker vast.

Spam is ook zoiets waar ik me dan mateloos aan erger. Als je tegenwoordig de prijzen ziet van Viagra dan kan je daar een winstgevende zaak van maken als je 't mij vraagt. Stel je voor: je koopt een doos in de Verenigde Staten, via Mexico verstuurd naar Venezuela, zodoende je het via de post toekrijgt met als afzender Honduras, aan de belachelijke prijs van 50 dollar. Je gaat op een vrolijke namiddag naar het plaatselijke rusthuis waar één of ander lokaal zangtalent net ten dans speelt. Ik vraag me af of de oude rakkers niet geneigd zijn om met hun laatste pensioencentjes een pepmiddeltje te scoren. XTC is out; VIAGRA is in. Is dat illegaal trouwens? Met je winst bestel je een volgende lading. Je hoeft de adresgegevens van je eerste lading niet te bewaren. -dat spaart weer backup ruimte uit- want je word er dagelijks aan herinnert via je mailbox waar je de 'stuff' moet halen.
Maar we wijken af... ver af.

Persoonlijk heb ik geen probleem met acties als "Iedereen op het net". Zolang als ik er geen last van heb natuurlijk. Als je leert autorijden moet je eerst een duurbetaald rijbewijs halen. Misschien een ideetje om dat ook voor kersverse internauten in te voeren: Een computer rijbewijs zullen we maar zeggen. Een degelijke basiskennis van je PC is volgens mij geen overbodige luxe en bespaart je veel geld als je zelf je problemen al voor het grote deel kan oplossen.
Bij Errorberichten is het trouwens meestal simpel: OK of CANCEL of HELP!?

Sommigen slaan al in paniek bij het horen van het errorgeluid en trommelen de hele familie, vriendenkring en buurt op om ter hulp te schieten. Als laatste is er steeds "de stekker". Wees gerust uw PC zal niet ontploffen als je de stekker eruit sleurt. Of hij nog zal herstarten is een andere zaak.

In een heel ver verleden had ik ooit eens iemand aan de lijn wiens PC "een beetje raar deed". Gelijk welke toets er werd ingedrukt, het ding deed niks, noppes, de blln. Na de obligatoire vragenlijst zoals daar zijn : "Is uw toetsenbord aangesloten?", "Hoe oud bent u?" en -indien jonger dan 25- "Bent u nog single?" kom je dan tot de vervelende vaststelling dat je de schat in kwestie moet opdragen de PC te herstarten. Algehele paniek breekt dan meestal uit op dat moment omdat ze net bezig was een mailtje te schrijven vol smilies en andere incredimailable ornamenten en ze absoluut geen zin heeft om opnieuw te beginnen. Mogelijk is ze blond en weet ze niet meer wat en aan wie ze moest mailen. (commentaren onderaan dit stuk aub), doch dit terzijde.
De korte pijn dan maar : "mevrouw haal de stekker uit het stopcontact alstublieft." Driewerf hoera ! Mevrouw had een idee : Als ze nu haar PC gewoon liet aanstaan, misschien komt die vanzelf weer los. Mijn boosaardige zijde moest zich even herpakken want ik voelde de onbedwingbare drang om te zeggen dat "kruipolie" misschien wel kon helpen om dat proces te versnellen.
Om een lang verhaal kort te maken: de stekker ging eruit en de PC startte gelukkig weer op en probleem opgelost. Op de vraag of ze bij andere problemen opnieuw mocht bellen heb ik bevestigend geantwoord maar niet zonder de opmerking dat de helpdesk enkel bereikbaar was op werkdagen tussen negen en half vijf. Komaan als het vijf uur is wil toch iedereen naar huis of niet? Dus ik voorzag een ruime marge.
We mogen nog van geluk spreken dat zo'n (l)users eerder uitzondering zijn dan regel anders was ik nu zeker al lang SIMPEL GEWEEST

Geen opmerkingen: